Leta i den här bloggen

2011-04-20

Proppfulla potatisskal

Det här receptet har jag sett på TV, Nigella tror jag.
Bacon - the candy of meat!


  • 10 bakpotatisar

  • 250 g grovt riven god ost, 1878 från Falbydgen tex

  • 2,5 dl creme fraiche

  • 4 vårlöksstjälkar

  • salt

  • peppar

  • 1 msk worchestershiresås (waschaschascha som det heter hemma)

  • 1 paket bacon, stekt och strimlat

Jag brukar gnida in potatisarna i lite olja, då blir skalen godare. Pricka hål i skalen och baka i sisådär 225 grader i 1,5 timme.
Halvera potatisarna på längden och gröp ur.
Blanda potatis med nästan all ost och creme fraiche. Sedan kan du ha i resten.
Proppa skalen fulla, strö på lite ost och kör in i ugnen, 200 grader, 20 minuter.

3 kommentarer:

Ingela Pling sa...

Kan vi få in dem på påskbordet också? Eller blir det overkill? Nångång i helgen ska vi göra dem iallafall!

Almbacken sa...

Hej,

Nu har jag lusläst dina recept och jisses så gott allt verkar. Jag kommer att testa samtliga!!! Du skriver jättetrevligt också - jag blir full i skratt hela tiden:)

Mycket bra tips för rådjuren också. Är det ok om jag stäl det och publicerar på min trädgårdsblogg?

GLAD PÅSK!!!

Maria

Susanne sa...

Jag blir jätteglad, tack så mycket, Maria!
Du får gärna använda rådjurs-smörjan, jag ska berätta det för morfar, han kommer att bli stolt.
/Suss