Leta i den här bloggen

2012-08-31

Kummin- och ostbröd till kräftorna




De här bröden brukar jag baka varje år till kräftskivan, smaskigt tycker jag.

  • 50 g jäst
  • 5 dl ljummet (37°) vatten  
  • 2 tsk salt
  • 1 msk neutral olja
  • 780 g vetemjöl

    Fyllning
  • 1 msk neutral olja
  • 2 tsk kummin
  • 3 dl riven ost med rätt mycket smak, jag gillar morfars brännsvinsost från Falbygden

    Garnering
  • 1 msk olja
  • 1 tsk kummin
  • 1 dl riven ost 
  • 2 tsk flingsalt

Smula ner jästen i en bunke eller hushållsmaskin. Häll på vattnet och  vispa så det löser sig.

I med salt, olja och allt mjöl. Kör ihop till en lös deg. I maskin 5 min, för hand ca 10 min. Låt degen jäsa ca 40 min.
Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i två delar. 
Kavla dem till två fyrkanter, ungefär 25x40 cm. Pensla på olja och strö över 1 tsk kummin och 1 1/2 dl ost på varje platta.
Rulla ihop som en rulltårta, snurra ändarna liksom åt varsitt håll och rulla ihop till en stor bulle, tryck in ändarna under brödet.
Lägg på plåt med bakplåtspapper,  jäs en halvtimme.
Sätt ugnen på 200°. Pensla lite olja och strö över kummin, ost och flingsalt uppepå bröden.
Grädda bröden i nedre delen av ugnen ca 45 min. Ta ut och låt svalna på bakgaller. 

Inga kommentarer: